خانه / همایش ها / همایش ملی جنگ جهانی دوم و پیامدهای آن در آذربایجان برگزار شد

همایش ملی جنگ جهانی دوم و پیامدهای آن در آذربایجان برگزار شد

به گزارش روابط عمومی موسسه تاریخ و فرهنگ دیارکهن همایش ملی «جنگ جهانی دوم و پیامدهای آن در آذربایجان» از سوی موسسه تاریخ فرهنگ دیار کهن و با همکاری پژوهشکده اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی، دانشگاه تبریز، موسسه مهد آزادی و مراکز علمی پژوهشی دیگر در ساختمان آرشیو ملی برگزار شد.

در این همایش ملی سخنرانی‌هایی از سوی محققان و پژوهشگران برجسته و بازماندگان شهدای این وقایع درباره پیامدهای جنگ جهانی دوم در آذربایجان صورت گرفت و در ادامه از دو جلد کتاب با عناوین «اطلس نقشه‌های جغرافیای آذربایجان» تألیف هوشنگ انوری (کتابی درباره تاریخ ایران و آذربایجان و در رد علمی ادعاهای دشمنان ایران) و همچنین کتاب «نهضت میهن‌پرستان ارسباران» نوشته بهزاد محمدخانی از نوادگان شهید رضا‌قلی محمدخانی، رهبر نهضت میهن‌پرستان ارسباران رونمایی شد. در این همایش فیلم مستند «استالین فرقه سی» توزیع شده که در این فیلم مستند، شکل‌گیری فرقه دموکرات بررسی شده است.

سوم شهریور سال ۱۳۲۰ ایران به اشغال نیروهای نظامی بیگانه در آمد. جنگ جهانی دوم در عرصه سیاسی، فرهنگی و اجتماعی ایران پیامدهایی داشت. رضاشاه از اریکه قدرت به زیر کشیده شد. در دوره چهار ساله قوای ارتش سرخ در مناطق شمالی ایران بسترهای لازم برای شکل‌گیری بحرانی فراهم آورد که تمامیت ارضی ایران را خدشه‌دار می‌کرد.

پیدایش فرقه دموکرات آذربایجان و کردستان از پیامدهای اصلی اشغال نواحی شمالی و شمال غرب ایران بود. شکل‌گیری بحران آذربایجان نه در تاریخ معاصر ایران بلکه در تحولات جهانی هم اهمیت یافت و نقطه­‌ای شد که جنگ سرد از آنجا آغاز شود.

همایش ملی «جنگ جهانی دوم و پیامدهای آن در آذربایجان» یکشنبه ۱۵ آذرماه از ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه تا ۱۷ و ۳۰ دقیقه در پژوهشکده اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار شد.

درباره‌ی abbasi

همچنین ببینید

سخنرانی های همایش اصل ۱۵ قانون اساسی

سخنرانی دکتر عبدالصمد زاهدپاشا https://www.aparat.com/v/7btpU سخنرانی دکتر محمدرضا پاسبان https://www.aparat.com/v/yLK89                 سخنرانی رحیم نیکبخت https://www.aparat.com/v/0Rqk6 …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *