خانه / همایش ها / همایش ملی بزرگداشت شیخ محمد خیابانی برگزار شد

همایش ملی بزرگداشت شیخ محمد خیابانی برگزار شد

روابط عمومی موسسه تاریخ و فرهنگ دیارکهن ؛ همایش ملی بزرگداشت شیخ محمد خیابانی توسط موسسه تاریخ و فرهنگ دیارکهن و با همکاری دانشگاه تبریز و چندین موسسه و خبرگزاری و با حضور شخصیت­‌های علمی و سیاسی کشور در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر برگزار شد.

به گزارش روایط عمومی موسسه تاریخ و فرهنگ دیارکهن، محمدمهدی عبدخدایی عضو جمعیت فداییان اسلام در این همایش در سخنانی با عنوان «نقش علمای آذربایجان در اتحاد و همبستگی ملی در ایران و بررسی قیام شیخ محمد خیابانی» با اشاره به نقش روحانیت در مبارزات مردمی و پیدایش انقلاب های اسلامی گفت: «بعد از جنگ جهانی دوم حرکت­‌های اسلامی به صورت خودجوش به وجود آمده و این حرکت­‌های اسلامی استقلال ملت­‌ها را تضمین می­‌کرده است.»

سخنران وِیژه همایش با توجه به سرکوب حرکت­‌های اسلامی به وسیله ناسیونالیسم اظهار کرد: «تمام شخصیت‌­هایی که در این حرکت‌های اسلامی دخالت داشتند به وسیله ناسیونالیست­‌ها قلع و قمع شدند.»

آخرین بازمانده از حلقه یاران شهید نواب صفوی با توجه به نقش انگلیس در به شهادت رساندن شیخ محمد خیابانی گفت: «در کشتن خیابانی انگلیسی­‌ها دست داشتند، چون آنها می­‌خواستند نظامی را سر کار بیاورند تا این نظام بتواند تمام آزادی خواهان را سرکوب بکنند و میرزا کوچک خان را بکشد.

عبدخدایی گفت: «نام شیخ زنده است و امیدوارم همچنان زنده بماند و به همراه نام کسانی که در راه آزادی این مملکت در راه مبارزه با استکبار جهانی و قدرت­‌های بزرگ جنگیده­اند بر سینه تاریخ بدرخشد.»

دکتر شهرتی­‌فر فرماندار شهرستان شبستر دیگر سخنران همایش بود که در مورد نقش شیخ محمد خیابانی در جنبش آزادی­خواهی ایران بحث کرد.

حجت الاسلام محمدزاده امام جمعه شبستر هم در سخنان کوتاهی به رسالت هر انسانی در زندگی خویش به نقش و تاثیر علمای دینی و روحانیت در جنبش­‌های مردمی پرداخت و طبق حدیث معتبر علما را وارثان و ادامه دهندگان راه انبیای الهی دانست.

منیژه صدری دبیر علمی این همایش گفت: «این همایش به مناسبت صدمین سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی برگزار می شود که اگرچه از لحاظ زمانی باید شهریور برگزار می شد اما به دلیل تعطیلی نسبی دانشگاه­ها تصمیم بر آن شد که در خرداد جاری برگزار شود.وی هدف از برگزاری این همایش را بازخوانی بخشی از تاریخ معاصر ایران در دوره مشروطه و بعد از مشروطه و در عین حال بررسی تاریخ مبارزات مردمی دانست و افزود: «این همایش در عین حال بازخوانی تاریخ محلی هم هست.»

صدری درباره مقالات ارسالی به دبیرخانه همایش گفت:‌ «بیش از ۵۰ چکیده مقاله به دبیرخانه همایش رسیده بود. پس از بررسی تعداد ۴۳ چکیده مقاله در کمیته علمی پذیرفته شد.»

دبیر علمی همایش محورهای آن را نقش علمای آذربایجان در اتحاد و همبستگی ملی در ایران، خاندان و موقعیت فرهنگی اجتماعی شیخ محمد خیابانی و خاندان همسرش، مبارزات ضد استبدادی شیخ محمد خیابانی در دوره مشروطه، مبارزات ضد استعماری شیخ محمد خیابانی، اتحاد اسلامی عثمانی و شیخ محمد خیابانی ، بررسی زمینه­‌های قیام شیخ محمد خیابانی، ارزیابی قیام شیخ محمد خیابانی، افکار و عقاید ملی شیخ محمد خیابانی، تحریف قیام شیخ محمد خیابانی و منبع‌­شناسی) اسناد داخلی و خارجی، خاطرات و مطبوعات اعلام کرد.

همایش از ساعت هشت و ۳۰ دقیقه امروز پنجشنبه در سالن همایش‌­های دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر٬ دانشکده علوم انسانی آغاز و تا هشت شب با ارائه مقاله از سوی استادان و پژوهشگران تاریخ معاصر ادامه خواهد داشت.

همایش ملی بزرگداشت شهید شیخ محمد خیابانی توسط  موسسه تاریخ و فرهنگ دیارکهن و با مشارکت دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر ، کتابخانه و اسناد ملی، دانشگاه تبریز، انجمن ایرانی تاریخ، انتشارات مهد آزادی، موسسه مطالعات تاریخ معاصر٬ شهرداری شبستر و شهرداری خامنه و چند نهاد دیگر برگزار شد.

برگزاری نمایشگاه کتاب توسط موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران در حاشیه برگزاری همایش و رونمایی از کتاب “ایران را باید ایرانی بسازد” از دیگر بخش­های همایش ملی شیخ محمد خیابانی بود.

درباره‌ی abbasi

همچنین ببینید

سخنرانی های همایش اصل ۱۵ قانون اساسی

سخنرانی دکتر عبدالصمد زاهدپاشا https://www.aparat.com/v/7btpU سخنرانی دکتر محمدرضا پاسبان https://www.aparat.com/v/yLK89                 سخنرانی رحیم نیکبخت https://www.aparat.com/v/0Rqk6 …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *