خانه / همایش ها / نشست علمی تخصصی یکصدمین سالگرد درگذشت ستارخان سردار ملی ایران

نشست علمی تخصصی یکصدمین سالگرد درگذشت ستارخان سردار ملی ایران

به گزارش روابط عمومی موسسه تاریخ و فرهنگ دیارکهن ؛ در این نشست دکتر محمد رجبی، رئیس کتابخانه مجلس، دکتر محمود دعایی، دکتر موسی حقانی، دکتر پورمحمدی، و جمعی از نمایندگان مجلس از جمله دکتر مسعود پزشکیان، مهندس قاضی پور، حقیقت پور، فلاح باباجانی، علیرضا منادی، غلامحسین شیری علی آبادی و علاقه‌مندان و فرهیختگان حضور داشتند.

پیام دکتر علی لاریجانی به نشست علمی تخصصی یکصدمین سالگرد درگذشت ستارخان سردار ملی ایران

دکتر لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی پیامی به نشست علمی تخصصی یکصدمین سالگرد درگذشت ستارخان سردار ملی ایران ارائه داد.

متن پیام به این قرار است:

با سلام و صلوات بر محمد و آل محمد (ص(

در آستانه یکصدمین سالگرد درگذشت ستارخان سردار ملی انقلاب مشروطه ایران برای بررسی نقش و جایگاه وی در تاریخ مبارزات اسلامی مردم ایران نشستی علمی با حضور اساتید محترم و محققان تاریخ در کتابخانه مجلس شورای اسلامی رویداد حسنه‌ای است تا یاد مجاهدان و مبارزان استقلال و آزادی ایران گرامی داشته شود. مجاهدان و مبارزانی که با فرامین مراجع عظام تقلید از یک سو با دیو استبداد خودکامه به نبرد برخاستند و از سوی دیگر با متجاوزان خارجی که خواهان از میان بردن حیثیت و شرافت و استقلال مردم ایران بوده‌اند تا پای جان ایستادگی نموده‌اند.

ستارخان یکی از هزاران جانباز و فداکار آذربایجان عزیز است که جان خود را در کف اخلاص نهاد تا مردم ایران این سرزمین کهن‌سال، لذت و نعمت عدالت را که جلوه‌ای از هویت ملی ایرانی است را دریابد. قطعاً در سخنرانی‌های علمی این نشست فرازهایی از مبارزات این دلاور ایرانی بازگو خواهد شد. با این حال محققان و نخبگان بایستی به این امر مهم توجه داشته باشند که هم عصر ستارخان، مدعیانی روشنفکر بودند که برای ایران و ایرانی تنها راه ترقی را تبعیت و تقلید کورکورانه از غرب از فرق سر تا نوک پا، تجویز می‌کردند، اما ستار برآمده از توده مردم فرودست خواهان اعتلای ایران و ایرانی زیر پرچم اسلام و امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام بوده در جواب ژنرال کنسول دولت بیگانه با صلابت اظهار می‌دارد که آرزو دارد هفت دولت بزرگ آن روز زیر بیرق حضرت ابوالفضل (ع) و بیرق ایران باشد. وی ذلت تبعیت از بیگانه را از خود به دور می‌کند و بهای آن را هم می‌پرازد. تفاوت ستارخان و مدعیان روشنفکری در بصیرتی دینی و تبعیت از مرجعیت شیعه بود که مدعیان روشنفکری عاری از آن بودند.

تاریخ حیات ستارخان، رفتار فردی وی نیست بلکه یک منش تاریخی از رادمردان ایرانی است که برای دفاع از دین که ناموس مردم ایران است، از همه چیز خود گذشته‌اند. تاریخ ایران رادمردان بزرگی از آذربایجان را سراغ دارد که بی ادعا در تثبیت و تحکیم هویت اصیل دینی این مرزبوم گام برداشته‌اند. رسمیت مذهب حقه اهل بیت علیهم السلام تکاپوی ایرانیان حقیقت جویی بود که گم‌گشته خود را در دامان قرآن مجید و خاندان گرامی پیامبر یافتند تاریخ انقلاب اسلامی و دوران مبارزه علیه سلطنت خودکامه و وابسته پهلوی و سال‌های حماسه و دفاع مقدس هم گواه روشنی دیگر بر نقش و جایگاه دلیر مردان ایرانی آذربایجان است، که شرح و بسط آن فرصتی دیگر می‌طلبد.

چگونه می‌توان از تاریخ انقلاب اسلامی سخن گفت ولی یادی از قیام شورانگیز مردم تبریز در بیست و نهم بهمن سال پنجاه و شش در دفاع از حریم رهبری و مرجعیت حضرت امام (ره) نکرد.

در پایان با آرزوی موفقیت برای برپا کنندگان، اساتید و محققان شرکت کننده در این نشست علمی، یاد مجاهدان و عالمان دیار ولایت‌مدار آذربایجان را از ستارخان گرفته تا شهید باکری و شفیع‌زاده … از شیخ سلّار گرفته تا مقدس اردبیلی، علامه امینی و علامه طباطبایی و شهید آیت‌الله قاضی طباطبایی و شهید آیت‌الله مدنی را گرامی‌ می‌داریم.

علی لاریجانی

رئیس مجل شورای اسلامی

۱۸ آبان هزار و سیصد و نود و سه


آرزو دارم هفت دولت زیر پرچم حضرت ابوالفضل (ع) و ایران باشد.

دکتر اسماعیل جبارزاده استاندار آذربایجان شرقی پیام خود را به نشست بزرگداشت یکصدمین سال درگذشت ستارخان سردار ملی ایران ارائه داد.

در متن پیام استاندار آذربایجان شرقی آمده است: بسیار مسرورم که این نشست علمی تخصصی یکصدمین سال درگذشت ستارخان در پاسداشت مقام و معرفی یکی از سرداران ملی ایران زمین، در ام‌القرای اسلام ایران اسلامی با همراهی و همگامی کتابخانه مجلس شورای اسلامی و موسسه تاریخ و فرهنگ دیار کهن و با حضور شخصیت‌های برجسته علمی برگزار می‌شود و متأسفم که به علت مشغله‌های فراوان اجرایی توفیق را از این بنده سلب نموده تا بتوانم در آن محفل باشکوه خدمت شما حضار محترم عرض ارادت کنم.

نام ستار قره‌داغی با مفهوم مقاومت، شجاعت، مبارزه با اختناق و استبداد و آزادی‌خواهی  در خاطره‌ی تاریخ ایران اسلامی نقش بسته است. هنوز محله امیرخیز تبریز بانگ افتخار آمیز سرداران جان بر کف خود را در یازده ماه مقاومت در برابر یورش قوای دولتی محمدعلی شاه قاجار برای سرکوب مشروطه خواهان و آزادی طلبان تبریز پس از حمله سربازان قزاق به رهبری لیاخوف روسی در به توپ بستن مجلس مشروطه در دوم تیر ماه ۱۲۸۶ شمسی را از فرای سوی تاریخ پر افتخار ایران می‌شنود.

آری ستارخان و یار همسنگرش باقرخان و دیگر آزادی خواهان تبریز قهرمان خیز با مقاومت خود امید را به دیگر مبارزان در تهران و سایر شهرها که در اثر دستگیری و اعدام آزادی خواهان مستأصل بودند بازگردانیده و بی تردید این قیام تاریخ ساز مردم تبریز معلول چند علت اساسی بود که به اختصار بر می‌شمارم: ۱- تبریز به جهت موقعیت استراتژیک خود از دیرباز یعنی از دوره پادشاهی فتحعلی شاه در واقع پایتخت دوم کشور و مقر حکومت و سکونت ولیعهد بود. به این مناسبت بین تهران و تبریز همواره ارتباط وثیق و دائمی از طریق پست و تلگراف و رفت و آمد مأمورین دولتی به علت وجود کنسولگری و نزدیکی با کشورهای همسایه از جمله قفقاز و عثمانی وجود داشت. از این رو در حوادث مهم ایران و تبریز نقش اصلی را ایفا می‌کرد.

۱موقعیت جغرافیایی و تجاری تبریز و وجود بازارهای مهم داد و ستد در آنجا زمینه حضور تجار و شخصیت‌های برجسته را در این شهر فراهم آورده بود که غالباً‌ در تنویر افکار عمومی نقش مهمی را ایفا می‌کردندد.

۲رفتار ستمگرانه محمدعلی‌ میرزای ولیعهد در تبریز و شناخت عمیق مردم از اعمال فاسد و رشوه‌خواری‌های وی موجب گردید که مردم تبریز با آگاهی تمام علیه این شاه مستبد قیام کنند.

ستارخان به رغم بی بهره بودن از نعمت سواد، انسانی آگاه، روشن‌بین و وطن دوست و از ارادتمندان خاندان ائمه (ع) بود. او در برابر پیشنهاد کنسول روس جهت برافراشتن پرچم بیگانه در سرِ خانه‌اش می‌گوید: ژنرال کنسول، من می‌خواهم که هفت دولت به زیر بیرق حضرت ابوالفضل (ع) و دولت ایران بیایند. من زیر بیرق بیگانه نمی‌روم.

در پایان وظیفه خود می‌دانم از تلاش ارزشمند دست اندرکاران این همایش تشکر کنم و امیدوارم این اقدام بایسته در مورد معرفی سایر شخصیت‌های ملی، مذهبی، فرهنگی و اجتماعی نیز صورت پذیرد.

متن این پیام توسط حجت السلام و المسلمین دکتر مرقاتی قرائت شد.


ستارخان چهره فراملی و جهانی است/تاثیر لنین و گاندی از نهضت مشروطه

رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی گفت: افرادی مانند ستارخان شخصیت‌هایی با ابعاد بزرگتر از محلی و کشوری هستند که تاثیرات جهانی آنها را بایدد در منابع جهانی کشف کرد.

نشست علمی تخصصی یکصدمین سالگرد درگذشت ستارخان، سردار ملی ایران با حضور حجت‌الاسلام سید محمود دعایی  سرپرست موسسه اطلاعات، محمد رجبی رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، دکتر منصور حقیقت‌پور عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، دکتر رحیم شهرتی‌فر فرماندار تبریز، دکتر محمدرضا پورمحمدی رئیس دانشگاه تبریز ، دکتر پزشکیان نماینده محترم مردم تبریز در مجلس ، دکتر قاضی پور نماینده محترم مردم ارومیه در مجلس و ۲۱ تن از نمایندگان مجلس عصر امروز سه‌شنبه (۲۰ آبان‌ماه) در تالار مشروطه مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه شخصیت‌هایی مانند ستارخان محدود به یک ملت، استان و شهر نمی‌شوند، گفت: افرادی مانند ستارخان شخصیت‌هایی با ابعاد بزرگتر از محلی و کشوری هستند و تاثیرات جهانی از اقدامات آنها وجود دارد که باید در منابع جهانی جست و جو و کشف کرد.

وی برای تصدیق سخن خود از لنین یاد کرد و گفت: هنگامی که لنین در نخستین حرکت انقلابی خود در شکست خورد، در مقالات خود به مردم روسیه گفت: «از مردم ایران یاد بگیرید که چگونه انقلاب مشروطه را پیروز کردند

رجبی گفت: مبارزات ستارخان ارزشی جهانی پیدا کرد حتی زمانی که مهاتما گاندی رهبر هند خود را وامدار مشروطه در مبارزه با استعمار می‌داند. این نکته توجه ما را به تأثیر قهرمان‌هایی که انقلاب مشروطه را پیروز کردند جلب می‌کند.

رجبی ابراز امیدوارم کرد برگزاری مراسم تجلیل از شخصیت‌های مانند ستارخان در استان نباید این شخصیت‌ها را  از بعد فرا ملی تقلیل دهیم و به شخصیت استانی تبدیل کنیم.

همچنین علی لاریجانی رئیس مجلس شورای  در طی پیام مکتوب که در اختیار حضار قرار گرفت اظهار داشت: در آستانه یکصدمین سالگرد درگذشت ستارخان سردار ملی انقلاب مشروطه ایران برای بررسی نقش و جایگاه وی در تاریخ مبارزات اسلامی مردم ایران نشستی علمی با حضور اساتید محترم و محققان تاریخ در کتابخانه مجلس شورای اسلامی رویداد حسنه‌ای است تا یاد مجاهدان و مبارزان استقلال و آزادی ایران گرامی داشته شود.

مجاهدان و مبارزانی که با فرامین مراجع عظام تقلید از یک سو با دیو استبداد خودکامه به نبرد برخاستند و از سوی دیگر با متجاوزان خارجی که خواهان از میان بردن حیثیت و شرافت و استقلال مردم ایران بوده‌اند تا پای جان ایستادگی نموده‌اند.

تاریخ حیات ستارخان، رفتار فردی وی نیست بلکه یک منش تاریخی از رادمردان است که برای دفاع از دین که ناموس مردم ایران است، از همه چیز خود گذشته‌اند. تاریخ ایران رادمردان بزرگی از آذربایجان را سراغ  دارد که بی‌ادعا در تثبیت و تحکیم هویت اصیل دینی این مرز و بوم گام برداشته‌اند. رسمیت مذهب حقه اهل بیت علیهم‌السلام تکاپوی ایرانیان حقیقت‌جویی بود که گمگشته خود را در دامان قرآن مجید و خاندان گرامی پیامبر یافتند تاریخ انقلاب اسلامی و دوران مبارزه علیه سلطنت خودکامه و وابسته پهلوی و سالهای حماسه و دفاع مقدس هم گواه روشنی دیگر بر نقش و جایگاه دلیرمردان ایرانی آذربایجان است، که شرح و بسط آن فرصتی دیگر می‌طلبد. چگونه می‌توان از تاریخ انقلاب اسلامی سخن گفت ولی یادی از قیام شورانگیز مردم تبریز در ۲۹ بهمن سال ۵۶ در دفاع از حریم رهبری و مرجعیت حضرت امام (ره) نکرد.

در اختتامیه این نشست پیام مجمع نمایندگان شمال غرب کشور قرائت شد و تندیس ستارخان در موزه مجلس رونمایی شدش.

درباره‌ی abbasi

همچنین ببینید

همایش ملی اصل ۱۵ قانون اساسی راهبردها و برداشت­ ها

موسسه تاریخ وفرهنگ دیار کهن با همکاری دانشگاه علامه طباطبایی  و کمیسیون فرهنگ وهنر کانون …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *