خانه / اخبار موسسه / کتاب«نقد تاریخ­ نگاری پان­ترکی؛نگاهی به شیوه­ها و روش‌های تاریخ­سازی پان­ترک‌ها» منتشر شد.

کتاب«نقد تاریخ­ نگاری پان­ترکی؛نگاهی به شیوه­ها و روش‌های تاریخ­سازی پان­ترک‌ها» منتشر شد.

همزمان با برگزاری نشست علمی تخصصی « نجات آذربایجان از چنگال اهرمین» در دانشگاه تهران از کتاب  نقد تاریخ نگاری پان ترکی رونمایی شد. این کتاب را دکتر مجتبی برزویی  از محققان برجسته حوزه اقوام با استفاده از منابع معبر خارجی تألیف کرده است. وی  نوشته است:

پان­ترکیسم، پدیده بی­ریشه­ای است که در جهت منافع استعمار و تحکیم پایه­های آن در خاورمیانه و به تبع آن در کشور ما ظهور نموده و برای خود طرفداران اندکی نیز دست و پا کرده است. بدنه این بنای از پایه سست را یک مشت انسان به دور از خردِ محال‌اندیش و رأس آن را جاسوسان خود­فروخته­ای که آلت دست استعمارند، تشکیل می­دهند.

صدالبته در ایرانی که هزاره­ها تمدن درخشان را به عنوان پشتوانه، و فرهنگ فرهمند ایرانی را چونان دژی مستحکم و خلل­ناپذیر بر گرد خود داشته و هزاران دانشمند، ادیب و فیلسوف و هنرور تقدیم عالم بشریت نموده و امروزه نیز پرچمدار تشیع ناب علوی است، چنین تحرکات سخیفی، به یمن همان فرهنگ دیرپای غنی، مضحکه­ای بیش به شمار نمی­رود و به نوعی بردن عِرض ناداشته­شان است.

ایرانِ عزیز در طول هزاره­هایی که از عمر گرانبهایش می­گذرد، نمونه­هایی بسیار از این دست و به مراتب قوی­تر و باعظمت­تر از آن را در خود مستحیل ساخته و دانش و فرهنگ و هنر خود را با تأنی و آرامش بر روحشان حاکم گردانیده است؛ چنانکه آنچه امروزه از پس هزاره­ها رخ می­نماید، همانا هنر و فرهنگ والای ایرانی است که با فرّ و شکوه تمام بر تارک جهان می­درخشد.

اما آنچه موجب نگارش این کتاب گردید، پرسش‌های جوانان و دانشجویانی بود که در هر فرصتی از اینجانب و دوستان پژوهشگرم در باره پیشینه و خاستگاه گروه‌های زبانی ـ مذهبی کشور می­شد وگرنه فرهنگ بلند جایگاه ایرانی، در طول تاریخ، خود به خوبی از عهده همه دشمنانش برآمده است.امید بسیار دارم که چاپ این کتاب و کتاب­های مشابه دیگر، در جایگاه پدیدآورنده پرسش­های نو در ذهن پویندگان راه حقیقت و جویندگان دانش قرار گیرد تا اندکی از دین خود را به این خاک پاک و مردمانِ به راستی نجیبش ادا کرده باشم.

این کتاب در در چهار فصل به نقد و بررسی شیوه و شگردهای تاریخ سازی پان ترکی در ایران می پردازد. عناوین این اثر علمی به شرح زیر است:

فصل اول: ترکان و ایرانیان در گذر تاریخ  

فصل دوم: پان‌ترکیسم ایدئولوژی ساخته‌شده در غرب

فصل سوم: ترک‌زبانان ایران در دو سده گذشته

فصل چهارم: تاریخ‌نگاری اینترنتی پان‌ترکی و نقد سومرگرایی پان‌ترک‌ها

درباره‌ی abbasi

همچنین ببینید

سخنرانی دکتر محمد جعفر محمدزاده در همایش ملی اصل ۱۵ قانون اساسی

زبان فرهنگی اقوام ایرانی  فارسی است.  دکتر محمد جعفر محمدزاده مدیر رادیو ایران در همایش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *