خانه / اخبار مهم / چکیده مقالات همایش ملی بزرگداشت یکصد و دهمین سالگرد جنبش مشروطه در آذربایجان به روایت اسناد +دانلود

چکیده مقالات همایش ملی بزرگداشت یکصد و دهمین سالگرد جنبش مشروطه در آذربایجان به روایت اسناد +دانلود

به گزارش روابط عمومی موسسه تاریخ و فرهنگ دیارکهن ؛ کتاب چکیده مقالات همایش ملی بزرگداشت یکصد و دهمین سالگرد جنبش مشروطه در آذربایجان به روایت اسناد مشتمل بر ۷۲ صفحه توسط مؤسسه تاریخ و فرهنگ دیارکهن تدوین شد. این کتاب که مشتمل بر ۳۲چکیده مقاله می‌باشد که با دیباچه دکتر علی ططری دبیر علمی همایش ملی بزرگداشت یکصد و دهمین سالگرد جنبش مشروطه در آذربایجان به روایت اسناد و به کوشش دکتر علی ططری و دکتر رحیم نیکبخت چاپ و منتشر گردید.

 

یادداشت دبیر علمی

نقش بارز آذربایجان در پهنه تاریخی ایران بر هیچ یک از ما پوشیده نیست به ویژه در مقاطع حساس و سرنوشت سازی که سخن از پاسداری از مواریث فرهنگی و هویتی و تمامیت ارضی ایران صحبت به میان آید نام آذربایجان می‌درخشد. تبریز که از زمان استقرار عباس میرزا به عنوان نایب السطنه به پایتخت دوم ایران و کانون فکری و فرهنگی  نوگرایی و احیای هویت ایرانی مبدل شد، در آستانه جنبش مشروطه فضای فکری مستعدی برای جریان­های فکری جدید دارا بود و در دوره مشروطه  با مقاومت در برابر استبداد خودکامه قاجاری توانست فرصت لازم را به مجاهدان گیلانی و اصفهانی بدهد تا با فتح تهران بساط سلطه محمد علی شاهی را برچینند.

فرا رسیدن یکصد و دهمین سالگرد جنبش مشروطه فرصت مناسبی بود تا یاد شهیدان و جانبازان آذربایجان در راه تحقق عدالت و آزادی گرامی داشته شود و به این مناسبت برگزاری همایش ملی بزرگداشت یکصد و دهمین سالگرد جنبش مشروطه در آذربایجان  به روایت اسناد در  مجمع هماهنگی مراکز تاریخ پژوهی و بانکهای اسنادی ایران(مهتاب) مورد تصویب قرار گرفت. بدین منظور کمیته علمی و اجرایی تشکیل شد. در کمیته علمی محورهای زیر برای دریافت  مقالات تأیید و در فراخوان به اطلاع محققان محترم رسید:

هویت ایرانی  در جنبش مشروطه آذربایجان به روایت اسناد

جنبش مشروطه آذربایجان به روایت اسناد شورای ملی مجلس

مداخلات بیگانه در آذربایجان در دوره مشروطه به روایت اسناد

انتخابات مجلس و نمایندگان آذربایجان در دوره مشروطه به روایت اسناد

نقش علمای آذربایجان در دوره مشروطه به روایت اسناد

تحولات مشروطه آذربایجان به روایت اسناد

مجاهدان مشروطه آذربایجان به روایت استاد

نقد وبررسی کتاب­های اسنادی حوزه مشروطیت آذربایجان

اسناد و مراکز اسنادی داخلی و خارجی  جنبش مشروطه در آذربایجان

آرشیوهای خانوادگی اسناد مشروطه آذربایجان

اسناد تصویری جنبش مشروطه آذربایجان

با انتشار فراخوان همایش علی رغم برگزاری بیش از شش همایش عملی تخصصی در مورد جنبش مشروطیت در آذربایجان در سال­های گذشته  استادان ارجمند، محققان گرامی، سند پژوهان نامی و همچنین دانشجویان محترم استقبال شایسته ای نمودند و بیش از پنجاه عنوان چکیده مقاله به دبیرخانه همایش ارسال گردید. که از این میان سی و یک چکیده در کمیته علمی برای انتشار در مجموعه چکیده مقالات برگزیده شد. که دفتر پیش­رو حاصل این تلاش­ها است.

در پایان ضمن قدردانی از انجمن ایرانی تاریخ، موسسه تاریخ و فرهنگ دیارکهن و مراکز تاریخ پژوهشی و بانک­های اسنادی کشور که با حمایت­های خود در طی یک سال گذشته یاری­گر ما بودند، از مساعدت­های جناب آقای دکتر شهرام یوسفی­ فر معاونت محترم اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی که در طی یک سال گذشته نهایت تلاش خود را برای کیفیت مناسب امور اجرایی و علمی این همایش مصروف داشتند و همچنین از جناب آقای نادر پروانه، رئیس دبیرخانه همایش که پیگیری­های مؤثری در انتشار این مجموعه داشته­اند، تشکر می­کنم. از جناب آقای رحیم نیک­بخت دبیر محترم اجرایی همایش و جناب آقای غلامرضا عزیزی ریاست محترم پژوهشکده اسناد نیز به جهت حمایت صمیمی­شان قدردانی می­کنم.

 

علی ططری دبیر علمی

همایش ملی بزرگداشت یکصد و دهمین سالگرد جنبش مشروطه در آذربایجان به روایت اسناد

 

دانلود فایل چکیده مقالات

درباره‌ی abbasi

همچنین ببینید

گزارش همایش ملی «اصل ۱۵ قانون اساسی،راهبردها و برداشت ها»

همایش ملی «اصل ۱۵ قانون اساسی،راهبردها و برداشت ها» با همکاری موسسه تاریخ و فرهنگ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *