خانه / مقالات / تبریز آماده قیام می شود

تبریز آماده قیام می شود

تبریز آماده قیام می شود

رحیم نیکبخت

پس از قیام ۱۹ دی قم ، شعارنویسی بر دیوارهای تبریز وسعت بیشتری یافت به طوری که ماموران موفق به پاک کردن نصف آن هم نمی شدند. نوارهای سخنرانی امام خمینی و دیگر روحانیون در شهر تبریز به صورت گسترده ای دست به دست می گشت. یک هفته پیش از فرارسیدن چهلم شهدای قم در اکثر مساجد تبریز سخنرانی های متعددی برپا بود که در آن مردم دعوت به مبارزه می شدند.
منابع ساواک نیز از انجام یک سلسله اقدامات تبلیغاتی ، که از طریق انتشار اعلامیه های مختلف و گفتارهای وعاظ افراطی گزارش داده اند که زمینه ذهنی لازم را برای تحریک مردم به آشوب و بلوا فراهم ساخته است.
در تاریخ ۲۵ بهمن اعلامیه هایی از سوی آیات عظام و مراجع تقلید و روحانیون برجسته به مناسبت چهلمین روز فاجعه خونین حوزه علمیه قم صادر کردند.
در قسمتی از اعلامیه آیت الله حاج سیدمحمدصادق روحانی آمده بود: «قریب چهل روز از فاجعه مولمه شهر مذهبی قم ، حادثه خونین حوزه علمیه می گذرد…»
«… به همین مناسبت روز شنبه دهم ربیع الاول (۱۳۹۸ه’ه ق) که مصادف با اربعین شهدای راه حقیقت و مدافعین از آزادی و حریم احکام اسلام است روز عزای عمومی اعلام می شود…»
روز پنجشنبه ۲۷ بهمن اعلامیه ای از سوی آیت الله قاضی طباطبایی صادر گردید، که در آن از مردم دعوت شده بود برای اعتراض به قتل عام فجیع قم بپاخیزند و برای برانداختن رژیم پهلوی مبارزه کنند. این اعلامیه از تمام اهالی می خواست که روز ۲۹ بهمن اعتصاب کنند و مغازه های خود را ببندند و در عزای عمومی و مراسم ختمی که در مسجد میرزایوسف آقا از ساعت ۱۰ تا ۱۲ برپاست شرکت کنند. (۲)
تبریز خود را برای روز موعود آماده می ساخت ، نه برای برگزاری یک مجلس ترحیم ساده ، بلکه قیامی گسترده مردمی ، کارگران ، دانشجویان ، جوانان ، بازاریان و هیاتهای متعدد مذهبی در جنب وجوش بودند. کارگران کارخانه ماشین سازی تبریز در تدارک برگزاری مراسم ختم چهلمین روز شهدای قم بودند. ساواک تبریز در روز ۵۶٫۱۱٫۲۷ احتمال بروز تظاهرات شدید دانشجویان مبارز را در شهر و دانشگاه تبریز به شهربانی اعلام کرده بود.
هیاتهای مذهبی تبریز هنوز از حال و هوای عاشورایی خود بیرون نیامده بودند. در هر محله ای هیاتی که دایر بود محل تجمع جوانان و نوجوانان انقلابی بود.

همچنین ببینید

ایران در شعر شاعران آذربایجان و آران قسمت نهم

خاقانی (۵۹۵ ـ ۵۲۰ ه‍ . ق)   خاقانی شاعر بزرگ قرن ششم، بزرگ‌ترین شاعر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *