خانه / اخبار مهم / نوروز در آذربایجان

نوروز در آذربایجان

موسسه تاریخ و فرهنگ دیارکهن

معرفی کتاب

نوروز در آذربایجان ، تبریز، ایران شناخت،۱۳۹۴٫

ناهیده عابدینی

عضوهیئت علمی مدعو دانشگاه پایم نور

مولف کوشیده با استناد به منابع معتبر از یک سو پیوستگی های ملی و جایگاه آن در تاریخ ایران را منعکس کند و از سوی دیگر به نحو احسن به تبیین آداب و رسوم نوروزی در آذربایجان پرداخته است.

کتاب با مقدمه و پیشگفتار آغار می شود در شش فصل به همراه فهرست راهنما و مستندات آن تنظیم شده است.

مطالب هر فصل براساس موضوع طبقه بندی و از دیدگاه تاریخی اجتماعی شرح داده شده است. هدف از پژوهش؛ بیان شرح مراسم، آیین، رسوم نوروزی در شمال غرب ایران؛ آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل است با توجه به محدودیتهای زمانی و گستردگی منطقه، قدمت فرهنگی آن به ذکر کلیات برگزاری رسوم، آیین ها و برخی از رمزهای نمادها و نشانه ها پرداخته اند.

مراسم و بازیهایی که در گذر زمان دیگر به فراموشی سپرده نخواهد شد زیرا که درج و ثبت شده است رسم نوروزانه، بازیها و نمایش های نوروز (چوگان بازی، تخم مرغ بازی، بازیهای نوروزی و….)

اقلام خوان نوروزی و هفت گونه خوراکی ویژه ی آن در فرهنگ ایران دارای رمز و راز و بیان کننده ی برداشت های مردم ایران از جهان و کاینات هست.

اغلب حوادث و رویدادهای مهم ملی ایرانیان و دینی مسلمانان به ویژه شیعیان در چنین روزی نوشته شده است، یکی از خاستگاههای هویت ایرانی، آذربایجان است. بر همین اساس برگزاری نوروز در آذربایجان آداب و رسوم فراوانی دارد که در این اثر علمی و تحقیقی بررسی و معرفی شده است.

فصل اول با عنوان نوروز گاهشماری جشن ها با مقدمه ای بر نوروز واقعیت آن به گاهنبارها، کبیسه، پنجه، فروردگان، هنگام نوروز، روایات و داستانی و تاریخی پیدایش آن، وجه تسمیه، خاستگاه تاریخی نوروز، زمان جشن، نوروز بزرگ و کوچک (خاصه و عامه )، چرایی برگزاری نوروز در ششم فروردین، جشن های بهاری سایر اقوام و ملل، سرودهای نوروزی در آذربایجان پرداخته است.

فصل دوم شامل موضوعات؛ پیشواز رفتن، پیک های نوروزی، سبزه رویاندن، خانه تکانی، چهارشنبه سوری، باورها و پنداشت های آذربایجان، فالگوش نشینی، قاشق زنی، بخت گشایی، باورها و پنداشت، کوزه، کوزه شکنی، فال کوزه، فال انگشتری، فال سوزن و پنبه، اسپند…آجیل چهارشنبه سوری، بازار چهارشنبه، لباس نو، شال انداختن، چهارشنبه خاتون، یادآوری مردگان، شب جشن نوروز.

فصل سوم با تیتر آیین و آداب سال نو به موضوعات زیر می پردازد. آیین و آداب تحویل سال، آداب و باورهای تحویل سال نو در ایران، آداب ایام نوروز، رسم نوروزانه، بازیها و نمایش های نوروزی پرداخته است.

فصل چهارم: نوروز در دروره ی اسلامی؛ نوروز در روایات و احادیث اسلامی، تقارن نوروز با عید غدیر خم، نوروز در عهد خلفا و علل دوام آن، نوروز ئ شعرهای نوروزی، نوروز در دربازهای ایران

فصل پنجم: نوروز در نوشته های جهانگردان خارجی؛ نوروز در زمان صفویه، قاجاریه

فصل ششم: سیزده بدر؛ عدد سیزده و سیزده فروردین، مراسم سیزده بدر، مفاهیم برخی باورهای بخت گشایی، مفاهیم برخی از رفتارهای سیزده بدر، سیزده بدر در میان سایر اقوام و ملل، ویژگی های نوروز در آذربایجان را شامل می شود.

در پایان کتاب نمایه و کتابنامه آورده شده است.

جهت خرید آنلاین کلیک نمایید

موسسه تاریخ و فرهنگ دیارکهن
نوروز در آذربایجان

درباره‌ی abbasi

همچنین ببینید

کتاب «جغرافیای تاریخی آذربایجان» منتشر شد.

 به گزارش روابط عمومی موسسه تاریخ و فرهنگ دیارکهن ،  در پی سقوط صفویه و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *