خانه / اخبار موسسه / چکیده مقالات همایش اصل ۱۵ قانون اساسی راهبردها و برداشت­ ها منتشر شد.

چکیده مقالات همایش اصل ۱۵ قانون اساسی راهبردها و برداشت­ ها منتشر شد.

همزمان با  برگزاری  و در آستانه  روز جهانی زبان  مادری چکیده مقالات همایش ملی اصل ۱۵ قانون اساسی؛ راهبردها و برداشت­ها منتشر شد. این مجموعه مقالت که به همت دبیر خانه علمی همایش و مدیریت آقای دکتر محمد رضا پاسبان دبیر علمی همایش فراهم آمده است شامل  ۲۵ چکیده مقاله است. در مقدمه چکیده مقالات می خوانیم:

طی دهه گذشته در بین گروه­های سیاسی داخلی و همچنین گروه­های واگرای قومی توجه به اصل ۱۵ قانون اساسی دیده می­شود.  هر یک براساس منافع جناحی و سیاسی و تجزیه طلبانه خود به  تفسیر جعلی و تحریف آمیز از این اصل پرداخته­اند. جناح­ها سیاسی  و نخبگان داخلی برخی از سر نا آگاهی و نا آشنایی با منافع و هویت ملی و عده­ای هم عامدانه و مغرضانه به بیان تفاسیری کاملاً مغایر با روح و محتوای این اصل تلاش کرده­اند با عوامفربی به جای ارائه برنامه و عملکرد مثبت دست به تحریف قانون اساسی زده و هزینه ناکارآمدی خود را از حیثیت نظام و قانون اساسی بپردازند و در موسم انتخابات نوید تدریس زبان مادری را در مدارس سر داده­اند. از سوی دیگر گروه­هایی معاند که هیچ اعتقادی به تمامیت ارضی و قانون اساسی ایران ندارند مزورانه در پناه اصل ۱۵ قانون اساسی به تخریب هویت، اتحاد و همبستگی  ملی مشغول هستند.

با توجه به استفاده ابزاری و بیان تفاسیر مغایر از اصل ۱۵ قانون اساسی، به منظور تبین واقعیت این اصل و بررسی صحت و سقم ادعاهای مطرح شده در خصوص عدم اجرای این اصل، با هدف آگاهی سازی و روشن کردن واقعیت­ها، مقدمات برگزاری «اصل ۱۵ قانون اساسی؛ راهبردها و برداشت­ها» با تشریک مساعی دانشگاه علامه طباطبایی، کانون وکلای مرکز و موسسه تاریخ وفرهنگ دیار کهن فراهم شد.

 جناب آقای دکتر محمد رضا پاسبان وکیل پایه یک دادگستری و عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی نظارت و مدیریت علمی همایش را برعهده گرفتند. در جلسات کمیته علمی محورهای فراخوان همایش استخراج و به اطلاع محققان و اساتید محترم رسید. علی­رغم زمان اندک و تخصصی بودن موضوع، همایش با استقبال شایسته محققانِ صاحب نظر مواجه شد و تعداد ۳۰ عنوان چکیده مقاله به دبیرخانه علمی همایش ارسال گردید. با بررسی اعضای محترم کمیته علمی۲۵ چکیده مقاله برای درج در این مجموعه انتخاب شد. از این جمع نویسنده ۱۰ چکید مقاله از اعضای هئیت علمی دانشگاه­های مختلف، ۵ نفر دانشجوی مقطع دکترا، ۶ نفر دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد۴ نفر پژوهشگر برجسته مسایل فرهنگی و سیاسی هستند.»

 به زودی فایل چکیده مقالات جهت استفاده محققان و علاقمندان منتشر خواهد شد.

 

درباره‌ی abbasi

همچنین ببینید

سخنرانی دکتر محمد جعفر محمدزاده در همایش ملی اصل ۱۵ قانون اساسی

زبان فرهنگی اقوام ایرانی  فارسی است.  دکتر محمد جعفر محمدزاده مدیر رادیو ایران در همایش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *